Rembrandt. Prortret van Haesje van Cleyburgh (1634)

De fantastische tentoonstelling “Where Darkness Meets Light… Rembrandt and His Contemporaries – The Golden Age of Dutch Art” is verlengd tot 17 juni! Dit is de laatste kans om deze collectie meesterwerken uit de Gouden Eeuw te zien in Istanbul! Ga, geniet en laat hier een reactie achter wat je ervan vond.

Ter gelegenheid van de viering van 400 jaar diplomatieke en handelsbetrekkingen tussen Nederland en Turkije wordt er in het Sakıp Sabancı museum in Istanbul een grote overzichtstentoonstelling gehouden van Rembrandt en zijn tijdgenoten.

Het is het voor het eerst dat er schilderijen, etsen en tekeningen van Rembrandt, Johannes Vermeer,  Frans Hals, Jan Steen, Jacob van Ruisdael, Jan Lievens en andere Hollandse meesters uit de Gouden Eeuw in Istanbul te zien zullen zijn.

Hoogtepunten zijn vijf schilderijen van Rembrandt en Vermeers ‘Liefdesbrief’.

In de tentoonstelling zijn 110 werken te zien uit het Rijksmuseum in amsterdam: 73 schilderijen, 19 tekeningen en etsen, alsmede 18 kunstobjecten.

De tentoonstelling laat de rijkdom en veelzijdigheid van de 17de-eeuwse Nederlandse kunst en geschiedenis zien. Een selectie van 110 schilderijen, tekeningen, prenten en  kunstnijverheidsobjecten (tapijten, aardewerk, zilver en glas) vertellen het verhaal van de  macht en pracht van de jonge Republiek in de Gouden Eeuw.

Landschappen van Jan van Goyen, Jacob van Ruisdael en Aelbert Cuyp. Stillevens van Pieter Claesz en Adriaen Coorte. Genrestukken van Gerard ter Borch, Gabriël Metsu en Pieter de Hooch. En boertige taferelen van Jan Steen en Adriaen van Ostade.

Van Frans Hals zijn twee  portretten te zien, van Gerrit Berckheyde enkele stadsgezichten en van Willem van de Velde de Oude twee penschilderijen.

Rembrandt. 'Jozef legt zijn dromen uit', Rijksmuseum Amsterdam

Hoogtepunten uit de tentoonstelling zijn ‘De liefdesbrief’ van Johannes Vermeer uit 1669-1670 en maar liefst vijf schilderijen van Rembrandt van Rijn: Het portret van Haesje van Cleyburgh (1634), De pauwen (c. 1639), Het portret van Dr. Ephraïm Bueno (1645-47), De muziekles (1626), en Jozef legt zijn dromen uit (1633).

“Met deze tentoonstelling willen we laten zien hoe vernieuwend de Nederlandse kunst was en hoe deze de Europese kunst beinvloedde”, zegt Dr. Nazan Ölçer, de directeur van het Sabanci museum. “Het ging om het verfijnen van de techniek van het gebruik van licht en het creeren van sfeer. In deze tentoonstelling zien we diverse Hollandse gebruiken, en het leven op het platteland en in de stad in de Nederlandse republiek van de zeventiende eeuw door de ogen van de meesters in de schilderkunst”.

De directeur van de collecties van het Rijksmuseum, Taco Dibbits, noemde de tentoonstelling in Istanbul ‘een mogelijkheid die zich maar een keer in een mensenleven voordoet’. De kunstwerken kunnen reizen omdat het Rijksmuseum wordt gerenoveerd en nog tot het voorjaar van 2013 gesloten is. Interessant is ook de dialoog van de schilderijen met de Osmaanse periode, aldus Dibbits. Hij noemde met name de beroemde ‘Hollandse’ tulpen, die 400 jaar geleden uit Turkije naar Nederland werden gebracht, de Osmaanse kooplieden op het Damplein in Amsterdam.

 

De muziekles (1626). Rembrandt. Rijksmuseum Amsterdam

Opvallend zijn ook de kledingstukken die de figuren hebben in Rembrandts schilderij ‘De muziekles’ (1626). De oude man en de jonge vrouw zijn gekleed als Turken – met een tulband en lange gewaden van orientaalse stoffen – en de oude vrouw heeft ook een Orientaalse hoofddoek. Rembrandt was toen nog maar 20 jaar oud. Karakteristiek aan zijn vroege werk zijn de heldere kleuren in dit allegorische schilderij.

Ook Jan Lievens hield ervan om Orientaalse hoofden te portretteren. Dat waren meestal geen personen uit het Oosten, maar exotisch aangeklede kennissen van de kunstenaar, meestal oudere mannen met karakteristieke koppen. Dat zou het gevolg geweest zijn van de bloei van de internationale handel en/of van het bezoek aan de Republiek van 1625-27 van de Perzische ambassadeur Musa Beg. Op deze tentoonstelling is een opvallend schilderij te zien van Jan Lievens van een jongen in een cape en met een dure tulband op ‘Jongen in een cape en een tulband’ (1631).

De tentoonstelling wordt geopend op 22 februari en duurt tot en met 10 juni in het Sakip Sabanci Museum in Istanbul.

Adres

Sakıp Sabancı museum

Sakıp Sabancı Caddesi 42

Vlak na de tweede brug over de Bosporus

Emirgan

Istanbul

Tel. (0212) 277 2200 ‎

http://muze.sabanciuniv.edu