De Bosporus is 32 km lang en moeilijk te bevaren. Er is veel turbulentie in het water doordat er zoet water vanuit de Zwarte Zee botst met het zoute water vanuit de Zee van Marmara. Op sommige punten is de waterweg maar 650 meter breed. En er zijn 12 scherpe bochten, sommige van 90 graden. Daarom is elk groot vrachtschip verplicht een loods aan boord te nemen en staan er langs de Bosporus overal radartorens.

Behalve veerboten en vissersbootjes zie je grote bulkcarriers. Voor die vrachtschepen is er eenrichtingsverkeer ingevoerd. Een deel van de dag van de Zee van Marmara naar de Zwarte Zee. Een ander deel van de dag de andere kant uit. Afhankelijk van hoeveel aanbod er is vanuit de Krim, Roemenië en Georgië of van schepen die juist die richting uit willen.

Dat eenrichtingsverkeer is door de Turkse scheepvaartautoriteiten ingevoerd om aanvaringen te voorkomen op deze gevaarlijke zeeëngte dwars door deze miljoenenstad.

Elk jaar gaan er gemiddeld 25.000 vrachtschepen door deze drukke internationale waterweg tussen Europa en Azië.

Alleen al in 2007 waren er 186 ongelukken. Dat leidde niet alleen tot milieuvervuiling maar ook tot gevaarlijke situaties met olie- en gastankers vanuit Rusland naar West-Europa.

Tot 1973 ging al het goederen- en personenverkeer tussen Europa en Azië in Istanbul per schip. In dat jaar werd de eerste brug geopend tussen de twee oevers van de Bosporus, de Boğaziçi Köprüsü.

Per dag gaan er ruim 450.000 auto’s over de brug. De tweede brug, de Fatih Sultan Mehmet Köprüsü werd in 1988 geopend. Deze brug is voor het vrachtverkeer, dat niet wordt toegelaten op de eerste brug.

De groei van de Turkse economie en de groei van het autobezit gaan zo hard dat het steeds drukker wordt op de tolbruggen. Om die enigszins te ontlasten zijn er twee tunnels onder de Bosporus aangelegd: de Marmaray metrotunnel en de Avrasya autotunnel. En is er een derde brug over de Bosporus gebouwd, de Yavuz Sultan Selim Brug.

De eerste Bosporusbrug, waar in de nacht van de verijdelde militaire staatsgreep in de zomer van 2016 veel protesterende burgers om het leven kwamen, is sindsdien omgedoopt tot de brug van de martelaren van de 15e juli, de 15 Temmuz Şehitler Köprüsü.